وحدت امت اسلامی و موانع تحقق آن؛

وحدت امت اسلامی و موانع تحقق آن؛

وحدت امت اسلامی و موانع تحقق آن؛
حال وارثان فرهنگ و تمدن اسلامی بسان حال بازماندگان و وارثان کاخی بزرگ می ماند که پس از مرگ سرپرستشان در آن کاخ به نزاع پرداخته و پس از نزاع ها و درگیری های متعدد، آن را در بین خود تقسیم نموده اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سپاه بیت المقدس کردستان از مریوان، حال وارثان فرهنگ و تمدن اسلامی بسان حال بازماندگان و وارثان کاخی بزرگ می ماند که پس از مرگ سرپرستشان در آن کاخ به نزاع پرداختند و پس از نزاع ها و درگیری های متعدد، آن را در بین خود تقسیم نموده، فاصله ها و دیوارهای سترگی بین خود به وجود آوردند، هر دسته از خود مجزا گشته و دیگر بازماندگان را از ورود به حریم خود منع نمودند. این مفهوم سخن گهربار یکی از بزرگان تقریب در سالهای اولیه نزج و پایه ریزی این فکر مقدس بود. درست از آن زمان حدود دهها سال می گذرد و امروز همچنان شاهدیم که دیوارها بلندتر، نزاعها شدیدتر و حتی کار به کشت و کشتار و آواره شدن زنان و کودکان و سالمندان و ویران شدن خانه ها و کاشانه ها کشیده شده است. در این بحران خانمان سوز که بر سر امت رسول الله (ص) فرود آمده ، گشتن به دنبال علتها به منظور یافتن روزنه های نجات، کاری بسیار بزرگ و قلب شاد کن آن مقتدای دیرین است. به خصوص اگر آحادی از امت در جهت عمل به این راهکارها و پرهیز از آن علت های خانمان سوز برآیند. این یاداشت کوتاه در پی متذکر شدن و یادآوری دوباره این علتهاست تا شاید امت با یاد آوری آنها گامی به سوی برداشتن این همه دردهای مضاعف از دوش خود بردارد و به خود آید. به امید آن روز پراز خیر و برکت که در سایه الطاف الهی و حرکتهای امید آفرین نظام مقدس جمهوری اسلامی و فرامین حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) دور از دسترس نیست.

 

 

الف: فاصله گرفتن از روح اصیل اسلام

دراین خصوص وضع امت همانند مریضی می ماند که با وجود در دسترس داشتن داروهای شفابخش و به علت عدم استفاده از آن داروها در حال درد و زجر کشیدن است. در این که این همه نسخه های شفابخش قرآنی و روایی در دسترس که مورد بی توجهی و غفلت قرار می گیرند درحالی که بی تردید و مسلما دوای حیات بخش امت اند جای شگفتی و حیرت فراوان وجود دارد. شگفتی آور است که امت در این توصیه های صریح قرآنی دقت نمی کند و بر آنها متمرکز نمی شود و در کنار آنها به سادگی می گذرد «وان هذا صراطی مستقیما فاتبعوه ولا تتبعوا السبل فتفرق بکم عن سبیله ذالکم وصاکم به لعلکم تتقون. انعام 153 » سفارشی که سفارش همه پیامبران اولوالعزم و غیر اولوالعزم از پیدایش آفرینش تا زمان خاتم برای نصرت و یاری پیروان دین خاتم بوده است «...ان اقیمواالدین و لا تتفرقوا فیه. شورا 13 » و دستور صریح خداوند به تمسک به دستمایه اتحاد  «واعتصموا بحبل اللهجمیعا ولا تفرقوا . آل عمران 103 ) و این آیه بلیغ که گوشهای امت را برای همیشه می نوازد «ان هذه امتکمامه واحده   وانا ربکم فاتقون. المومنون 52 ) و چرا برای متذکر شدن و پرهیز از اختلاف به این تهدید قرآنی گوش فرا نمی دهند که چه زیبا نتایج و ثمرات و چشم اندار اختلاف را برایمان به تصویر می کشاند «...ولا تنازعوافتفشلوا و تذهب ریحکم واصبروا..) و حتی برای متذکر شدن تفرقه را عذاب الهی برشمرده است آنجا که از بنی اسرائیل که امت اکنون در پیروی از آنها چیزی کم نگذاشته است به منظور عبرت گیری ما بحث به میان می کشد «قل هو القادر علی ان یبعث علیکم عذابا منفوقکم او تحت ارجلکم او یلبسکم شیعا و یذیق بعضکم. انعام 65 » و آشکارتر ازهمه «ان الذین فرقوا دینهم و کانوا شیعا لست منهم فی شیء انما امرهم الی الله   ثم ینبئهم بما کانوا یفعلون. 159انعام» که به صراحت پیامبر(ص) از ما امت تفرقه انگیز برائت جسته و کارمان را به خداوند وانهاده است تا با روش خودش با ما برخورد قهر آمیز کند و چرا از هارون درس نمی گیریم که به خاطرحفظ وحدت حتی از مقابله با سامری پرهیز کرد و صبوری به خرج داد تا بزرگش برگردد « طه 94 /انی خشیت انتقول فرقت بین بنی اسرائیل و لم ترقب قولی». این ها از شگفتی های روزگار است که امت این توصیه ها و محورهای استراتژیک را نادیده گرفته و کارش به بلا انگیزی کشیده شده است. با سیری کوتاه در این دسته از آیات می توان فهمید که تنها راه نجات، بازگشت به این خطوط و مسیرهای از پیش ترسیم شده الهی است. اکنون ما حوزویان و دلسوزان دین و حامیان مذاهب در پیشگاه خداوند چگونه می توانیم از مواخذه وی و شکایت پیامبر شبابت این مهجوریت سنگین آیات در میان امت شانه خالی کنیم؟ و در برابر آوارگی و دربدری زنان و کودکان مسلمان چه بهانه ای می توانیم دست و پا کنیم؟ با این وجود آیا عاقبتی بجز خزلان در انتظار ماست؟

 

 

ب: تهی شدن مسلمانان از هویت دینی

قرآن کریم در اشاره ای لطیف، تحقق وحدت و همبستگی را تنها در بین مومنین ممکن می داند لذا وقتی خصایص ایمانی از درون فرد و اجتماع از بین رفت دیگر وحدت نمی تواند تحقق یابد و فرد و اجتماع دچار تزلزل شخصیت و گم کردن هویت شخصیتی خویش می شوند فرد از خود فاصله گرفته و بیگانه می شود غیر خود را به جای خود می گیرد به قول مولانای روم آن طبیب قلوب در زمین دیگران خانه می سازد و کار بیگانه می کند . همه گرفتاری های امروز این امت از نداشتن تذکیه و صلح درونی ست فردی که در درون صلح و آشتنی نداشته باشد خود به خود در بیرون آتش ها می افروزد و هر روز به صورتی نیرنگ می کند تا زمانی امت می تواند به صلح اجتماعی که همان وحدت و همبستگی ست برسد که آحاد امت در درون خود در یک  دستگاه معرفتی تربیتی به صلح و آشتی برسند نداشتن صلح درونی که همان تذکیه مورد نظر قرآن است عامل سیه روزی و بیچارگی امروز امت است به قول بزر گان عرفان، بین اجتماع عرفا و مزکیان اختلافی وجود ندارد به قول مولانای روم:

 

متحد جان های مردان خداست     جان گرگان و سگان از هم جداست

 

به راستی کسی می تواند اتحاد و پیوند قلبی به وجود بیاورد که نفس و تکبر و هوا پرستی را در درون خود کشته باشد که در تعابیر قرآنی به جهاد اکبر که حد وسط بین جهاد اصغر و جهاد کبیر است از آن نام برده شده است. نداشتن تزکیه باعث می شود فرد به دنبال دلیل نباشد روحش مریض گشته و همیشه به دنبال هوا و هوس و مثل مگسان به دنبال کثافت ها باشد. هر آن همچون وضعیت امروزی برخی از فرقه ها به دنبال مرزبندی و تفرقه انگیزی باشد. لذا برای تحقق امر وحدت، باید اول به دنبال ایجاد تذکیه و مراکزخودسازی و تزکیه بود که همانا با تربیت و پرورش انسان های وارسته و کار عمیق دینی بر روی نسل جوان امکان پذیر است. یعنی بازگشت به آن سیستم تربیتی سفارش شده که خداوند به پیامبرش آموخت و به وی الهام فرمود که از هر دیاری گروهی بیایند و احکام و مسائل دینشان را یاد بگیرند تذکیه شوند و برگردند. این سلسله آموزشی و تربیتی اسلام مایه وحدت و نزج گرفتن امت اسلامی واحده در صدر اسلام شد امتی که با تعداد اندکش جرات و شهامت تحدی و مبارزه با امپراطوری ها را داشت اما امروزه همین دوری از سلسله پرورشی آموزشی باعث این همه تیره ورزی ها و رنجوری ها شده است. پیامبر نسل به نسل و گروه به گروه در مکتب مسجدش به سفارش «... فلو لا نفر من کل فرقه منهم طائفه لیتفقهوافی الدین ولینذروا قومهم اذا رجعوا الیهم لعلهم یحذرون/توبه 122»... مطالب را به نسل اول منتقل نمود و آنها را به خوبی مصعب و بلال و سلمان و مقداد و عمار تربیت نمود اما در دوران پس از وی که از آن زمان زمزمه های جدایی به گوش رسید براثر مشغول شدن به جنگهای داخلی و کشور گشایی های فراوان از این سلسله نقش آفرین و اساسی غفلت شد و تازه مسلمان ها سطح دریافت و شناختشان از اسلام بسیار ناچیزشد و اسلام و مسلمانان رنگ ظاهری به خودشان گرفتند و تا امروز هم ادامه دارد و اکنون خلا معرفتی عمیقی در بین نسل جوان و حتی نسلهای بالاتر وجود دارد بدون هیچ شک و ریبه ای می توان اذعان کرد که نسل جوان امروز از لحاظ دینی علی رغم وجود این همه حوزه و مسجد و داعی به اقناع و اشباع ذهنی از لحاظ دینی نرسیده است و بسیار تشنه و محتاج است. متاسفانه با آمدن دانشگاهها نقش مساجد بسیار کمرنگ شد دیگر کودکانمان در مسجد اصول و فروع دینشان را یاد نمی گیرند. دیگر امامان جمعه و جماعات در مساجد به سیستم تربیتی سفارش شده خداوند به پیامبر(ص) توجهی نمی کنند و تنها به اقامه نماز جماعتی برای عده ای معدود بسنده می کنند و کاری به کار تربیت نسل جوان ما ندارند و همین هم بی مسئولیتی باعث شده تا جوان ما به هر بادی بلرزد و به هر کششی مجذوب گردد. این مورد یکی از مهمترین علتهای تفرقه و جدایی در بین مسلمانان در عصرهای گذشته و عصر حاضر بوده و هست که جا دارد حوزه های علمیه و مساجد به جای صرف کردن سالها وقت خود برای فراگیری ادبیات عرب و برخی علوم کم بهره به فکر کارهای عملی عمیق اینچنینی و به فکر احیای این سیستم و سلسله تربیتی پرورشی در مساجد باشند. چون فردای قیامت کسی بابت سالها تحصیل علوم کم نقش در حوزه مواخذه نمی شود اما قطعا بابت غفلت در تربیت نسل تاثیرگذار به وادی های جهنم می افتد.

 

 

 

ج: تحمیق جمع کثیری از امت توسط خطیبان شیطانی و رسانه های فراماسونی

دگرگون کردن تصورات مسلمانان به خصوص نوجوانان و جوانان یکی از نامنصفانه ترین برنامه های دشمنان و فرقه های انحرافی از طریق رسانه ها و خطیبان و گروههای متحجراست. تاثیرگذاری رسانه های متنوع امروزی به سبب استفاده از شیوه های جذاب هنری و تکنیک های تاثیر گذار در کنار تاثیر شوم سخنرانی های حماسی مبلغان به نام دینی، شیطانی فرقه های انحرافی بر کسی پوشیده نیست. نمود عینی این تاثیرگذاری خطیبان شیطانی را که ازطریق رسانه ها تاثیر می گذارند به عینه در هجده شبکه تشیع انگلیسی به خصوص شبکه اهل بیت شیرزاری ها و از آن طرف چهار شبکه نامیمون سلفی داعشی از جمله وصال و کلمه مشاهده کرد که چه بلاهایی بر سر امت اسلامی آوار می کنند. این ها با روش خود مخاطبان بی تجربه خود را تحمیق و بی خرد می کنند و کاری می کنند که طرف، ظرف کینه و تعصب شود و از عقلانیت و خرد تهی گردد و فکر امت از سرش بپرد و در خدمت استکبارجهانی و به خصوص امریکا و انگلیس قرار گیرد و حتی به خدمت رژیم غاصب صهیونیسم و تحقق آرمانهای آن هم درآید. امروز این رسانه ها و دیگر رسانه های مغرض کاری کرده اند که قدرت تشخیص را از مخاطبانشان سلب نموده و درست برای تحقق اهداف دکترین های آمریکایی که سندهای تغییر اذهان، تغییر مسیر و سند تسلیم اراده ها را تنظیم کرده اند وارد عمل شده اند. شبکه هایی که روز به روز بر گره های ذهنی مسلمانان اضافه می کنند گره هایی که مانع دستیابی به اهداف عالی و مطلوب اسلام می شوند.این رسانه ها با زنده کردن کینه ها و دشمنی های دیرینه در اعماق تاریخ به اختلافات دامن می زنند و مسلمانان را از همدیگر جدا و جداتر می سازند.

 

 

 

س: پایین بودن سطح عقلانیت و خرد جمعی

بامشاهدات عینی وضع حال امروزه   امت مسلمان، به جرات و شهامت می توان گفت که دنیای اسلام سهم کمی از عقلانیت و خرد جمعی را سهمداراست. ابزاری که با آن فرد در مسیرتحقق منفعت عمومی امت خواهد افتاد و فقدان آن باعث غفلت و سقوط در دامان شوم دشمنان خواهدشد. امروزه یهودیان در حوزه دین و باور خودشان و برای استقرار نظریه دولت موعودشان که آرمان نهایی شان می باشد در حد بسیار بالایی از عقلانیت و خرد جمعی برخوردارند و در سایه این خرد به جاهایی که نمی باید برسند با نادیده گرفتن حقوق ملتهای دیگر رسیدند اما امت اسلامی برای رسیدن به آرمان والایشان که همان حکومت صالحان است و در سوره انبیاء بدان وعده داده شده است چه خدماتی انجام داده اند؟ «و لقد کتبنا فی الزبور من بعدالذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون/الانبیا 105» نه تنها کاری نکرده اند بلکه گروه بزرگی از آنها تحت تاثیر فراماسون ها و دشمنان پیامبر(ص) و آل بیت طاهرین وی (ع) به مقابله و محو این آرمان و اصلا انکار آن برخواسته اند. در حالی که عقلانیت و خرد جمعی و فردی اقتضا می کند که مسلمانان در برابر دلیل خاشع و خاضع باشند به خاطر مسائل فرعی و اجتهادی نزاع نکنند به یکدیگر احترام بگذارند و مقدسات همدیگررا سب و شتم ننمایند. در برابر انتقاد و نقد، تقابل و برافروختگی نداشته باشند و به زمان حال و آینده توجه کنند و تمام سعی شان بر این دو و پیشرفت در این دو متمرکز شود. به عنوان مثال بحث سقیفه به فرض صحت هم یک حادثه تاریخی بوده که هر قدرهم واقعیت داشته باشد بالاخره مربوط به گذشته است حال این که وحدت همیشه مربوط به حال و مربوط به آینده است لذا مسائل حال مقدم بر گذشته باید باشد و عقل حکم می کند که تمام همت و تلاش بر مسائل تاثیر گذار باشد نه مسائل مرده که «تلک امه قد خلت لها ما کسبت و لکم ما کسبتم» امیدوارم روزی فرا رسد که همگی سر عقل آییم و بیشتر ازاین، کاخ فرهنگ و تمدن اسلامی را با تجزیه و دیوار گذاری بیشتر و درگیری تضعیف و ضعیفتر نکنیم امیدوارم همه ما یاد بگیریم که به آن سوی تفاوتهایمان نگاه کنیم و دنبال اعتقادات مشترکمان بگردیم که همه ما مسئولیم روی آنها پایه گذاری و سرمایه گذاری داشته باشیم. رسالت حوزویان و مبلغان دینی در این مسیر هم بسیار واضح و مبرهن است. تربیت عقلانی همان چیزی ست که در این برهه از حوزویان انتظار می رود.آموزه ای که از آن غفلت شده و قربانی های فراوانی داده است. بی شک کار بر روی تربیت عقلانی و بالابردن سطح معرفت و خرد و عقلانیت جمعی امت امروزه رسالتی بزرگ و پیامبر گونه است که جای خالی آن و نقش نبود آن در بحران ها مشهود است.

 

 

 

 

اینها همه آن علتهای شومی نبودند که پای امت را به وادی سقوط و تزلزل رسانده اند اما به جرات می توان گفت که غالب علتها هستند که با تمرکز بر آنها و تلاش برای محو آنها که اقدامی موثر و ممکن است می توان کشتی امت را از این تلاطم رهانید باشد که نسل بعدی امت نسلی با درایت و دارای عقلانیت و خرد بالا باشد و فریب دشمنان و خطیبان شیطانی و فرقه های ضاله نخورند و به دامان آنها نیفتند.

 

 

والسلام علی من التبع الهدی

نویسنده: رئوف سعیدیان

 

 

 

 

 

انتهای پیام/

Image CAPTCHA
لطفا اعداد موجود در عکس را در این کادر وارد نمایید.

آخرین اخبار

سفارش شهدا

حضرت آیت الله خامنه‌ای در این دیدار با اشاره به اهمیت زنده نگه‌داشتن یاد و نام شهیدان و روحیه فداکاری و شهادت، گفتند: بر

یادداشت و مقاله

با ولایت

صبح امروز 92 نفر از دانش آموزان دبیرستان های دخترانه شهر بیجار با دو دستگاه اتوبوس در قالب کاروان راهیان نور به مناطق عملیاتی جنوب کشور اعزام شدند.

آمار بازدید

گوگل آنالیز

تبلیغات